Psykologian tohtori Daniel Goleman julkaisi 1995 kirjan, joka esitteli maailmalle tunneäly konseptin. Idea siitä, että lisäämällä kyvykkyyttämme ymmärtää tunteitamme paremmin, vaikuttaa suoraan mahdollisuuksiimme menestyä tämä malli levinnyt nopeasti ja on merkittävästi vaikuttanut siihen, kuinka ihmiset nyt ajattelevat tunteiden ja käytöksen merkityksestä.

Miten tunneäly näkyy päivittäisessä elämässä?

Justin Bariso on tutkinut asiaa seuraavaa EQ, Applied kirjaansa vartenTätä varten hän on listannut 13 kohtaa kuvaamaan miten tunneälyä voi harjoittaa oikeassa elämässä. Tässä artikkelissa ensimmäiset 6 kohtaa (jatkoa luvassa).

1. Ajattele tunteita

Tunneälystä puhuttaessa kaikki alkaa aina itsetietoisuudesta ja tietoisuudesta muista. Nämä ovat kykyjä tunnistaa mistä tunteet johtuvat ja kuinka ne vaikuttavat itseemme ja muihin.

Alkuun pääsee kysymällä itseltään esimerkiksi:

  • Mitkä ovat omia vahvuuksiani tunteiden suhteen? Mitkä ovat heikkouksiani?
  • Kuinka tämänhetkinen mielentilani ja tunteeni vaikuttaa ajatuksiini ja päätöksentekooni?
  • Mitkähän asiat mahtavat pinnan alla vaikuttaa siihen mitä muut sanovat ja tekevät? Tällaisten kysymysten avulla voi oivaltaa tärkeitä asioita ja hyötyä niistä.

2. Pysähdy

Pysähtyminen tarkoittaa ainoastaan sitä, että pysähtyy hetkeksi miettimään ennen kuin sanoo mitään tai toimii. (Teoriassa helppoa, mutta käytännössä vaikeaa.) Toimimalla näin vältyt noloilta tilanteilta tai sitouttamalla itsesi asioihin liian nopeasti.

Toisin sanoen. pysähtyminen auttaa sinua tekemästä pysyvää päätöstä ohimenevän tunteen takia.

3. Pyri hallitsemaan omia ajatuksiasi

Omia tunteita on tietyissä tilanteissa mahdoton hallita. Sen sijaa sinä voit hallinta sitä, kuinka reagoit tunteisiin hetkessä—keskittymällä omiin ajatuksiisi. (Kuten sanottu: Et voi estää lintua laskeutumasta päälaellesi, mutta voit estää sitä rakentamasta siihen pesää.)

Pyrkimällä hallitsemaan omia ajatuksiasi, vältät olemasta tunteidesi orja, antaen itsellesi mahdollisuuden elää omien arvojesi ja tavoitteidesi mukaan.

4. Hyödy kritiikistä

Kukaan ei nauti negatiivisesta palautteesta, mutta tiedetään että kritiikistä voidaan oppia paljon. Vaikka sitä ei olisi annettu parhaalla mahdollisella tavalla. Myös vaikka palaute olisi perusteetonta se mahdollistaa ymmärtämään kuinka muut ajattelevat.

Kun saat negatiivista palautetta, pidät tunteesi hallinnassa ja mieti: Kuinka voisin tämän myötä toimia paremmin?

5. Ole aito 

Aitona oleminen ei tarkoita, että kertoisi itsestään avain kaiken kaikille aina. Se tosin tarkoittaa sitä, että kertoo mitä on asioista oikeasti mieltä ja se tarkoittaa, että pitää kiinni omista arvoistaan ja periaatteistaan.

Kaikki eivät välitä ajatuksistasi ja tunteistasi, mutta ne, jotka arvostavat ovat sen arvoisia.

6. Osoita empatiaa

Kyky osoittaa empatiaa, pitää sisällään kyvyn ymmärtää muiden ajatuksia ja tunteita, joka auttaa löytämään yhteisen sävelen. Tuomitsemisen ja leimaamisen sijaan, pyrit asettumaan toisen saappaisiin ja näkemään asiat heidän silmin.

Empatia ei välttämättä tarkoita, että pitäisi olla kaikkien kanssa samaa mieltä, vaan kyse on pikemminkin pyrkimyksestä ymmärtää muita, joka auttaa rakentamaan syvällisempiä suhteita ja kumppanuuksia.

Lähde:

Bariso, J. (2018). 13 Signs of High Emotional Intelligence. [online] Inc.com. Available at: https://www.inc.com/justin-bariso/13-things-emotionally-intelligent-people-do.html [Accessed 26 Feb. 2020].

What Do You Think? Share Your Feeling Here!
Like
Love
Haha
Wow
Sad
Angry
You have reacted on "Tunneäly käytännössä -osa 1" A few seconds ago

Get in Touch Today

Helinä Mellanen

I thrive through training leaders and employees to utilize recent research findings on learning to use our emotional intelligence skills in the working environment

A: Lautatarhankatu 10, 00580 Helsinki
T: +358 400 515 969
E: helina@helinamellanen.com